Hvad er nyhedskriterier?
Nyhedskriterier er de retningslinjer og vurderingsparametre, journalister og redaktioner anvender for at afgøre, om en begivenhed er nyhedsværdig. Disse kriterier hjælper med at sortere i information og sikre, at det mest relevante og interessante når ud til offentligheden.

Nyhedskriterier – kort fortalt
1) Væsentlighed
Handler nyheden om noget vigtigt for mange mennesker?
Fx: ny lovgivning, økonomi, miljø eller sundhed.
Du skal være opmærksom på, at der i væsentlighedskriteriet også tages hensyn til nærhedsprincippet, hvilket betyder, at jo tættere på modtagerne, jo mere væsentlig er nyheden (geografisk). Fx er danskere generelt mere interesseret i europæiske og amerikanske forhold end de er i, hvad der sker i fx Ecuador, Peru og Nigeria.
2) Identifikation
Kan vi spejle os i historien?
Fx: sager om almindelige mennesker, følelser og livssituationer.
3) Sensation
Er det noget overraskende, spektakulært eller ekstraordinært?
Fx: kendisser, uventede hændelser, rekordforsøg.
Der findes en forstærket version af sensation, som vi i folkemunde kalder OMG, fordi sensation er godt, men dobbeltsensation er dobbelt så godt.
4) Aktualitet
Er det noget, der er sket for nylig?
Jo nyere, jo mere nyhedsværdigt.
5) Konflikt
Er der uenighed, drama eller opgør?
Fx: politiske stridigheder, demonstrationer, retssager.
I konfliktpunktet kan du anvende aktantmodellen for at skabe dig et overblik over konflikten.
Du kan bruge ovenstående liste til fx medieanalyse eller nyhedsopgaver. Har du brug for hjælp til at få et overblik over anvendelsen af nyhedskriterierne, så kontakt Opgaveakademiet her.
Hvorfor er nyhedskriterier vigtige?
Nyhedskriterier er afgørende for både journalister og medieforbrugere. For journalisten skaber de en ramme for at vurdere, hvad der bør dækkes af redaktionen.