Stephen Toulmins (1922-2009) argumentationsmodel er en metode til at analysere og opbygge argumenter på en struktureret måde. Den findes i en simpel og en udvidet version.
Den simple model består af tre elementer:
Påstand: Det synspunkt eller konklusion, man argumenterer for.
Belæg: Den evidens eller det grundlag, der understøtter påstanden.
Hjemmel: Den underliggende regel eller logiske sammenhæng, der forbinder belæg og påstand.
Den udvidede model tilføjer yderligere tre elementer:
Styrkemarkør: Angiver, hvor sikkert argumentet er (fx "ofte", "sandsynligvis").
Gendrivelse: Mulige indvendinger eller forbehold (fx “sådan var det jo også i min mors generation”).
Rygdækning: Yderligere støtte for hjemlen (fx ekspertudtalelser eller statistik).

Tre eksempler på argumenter i den simple model
Sund kost
Påstand: Man bør spise mere frugt og grønt.
Belæg: Frugt og grøntsager indeholder mange vitaminer og mineraler, som er vigtige for sundheden.
Hjemmel: En sund kost bidrager til et godt helbred.
Hastighedsgrænser
Påstand: Hastighedsgrænser bør overholdes.
Belæg: Høj hastighed øger risikoen for trafikulykker.
Hjemmel: Trafiksikkerhed forbedres, når ulykker undgås.
Motion og velvære
Påstand: Regelmæssig motion gør folk gladere.
Belæg: Motion frigiver endorfiner, som forbedrer humøret.
Hjemmel: Endorfiner har en positiv effekt på menneskers velbefindende.

Et eksempel på et argument i den udvidede model
Argument: Skal skoledagen være kortere?
Påstand: Skoledagen bør gøres kortere.
Belæg: Forskning viser, at lange skoledage kan føre til øget stress og træthed hos elever.
Hjemmel: Elever lærer bedst, når de er veludhvilede og ikke overbelastes.
Udvidede elementer
Styrkemarkør: Mange undersøgelser peger på, at kortere skoledage forbedrer elevernes trivsel og koncentration.
Rygdækning: Ifølge en rapport fra Aarhus Universitet (2022) viser data, at elever med kortere skoledage præsterer lige så godt eller bedre end elever med lange skoledage.
Gendrivelse: Nogle vil hævde, at en kortere skoledag vil føre til mindre læring, men undersøgelser viser, at kvaliteten af undervisningen ofte er vigtigere end mængden af undervisningstid.
Dette eksempel viser, hvordan de ekstra elementer styrker argumentets overbevisningskraft ved at angive hvor sikkert argumentet er (styrkemarkør), støtte det med forskning (rygdækning) og imødegå kritik (gendrivelse).