Kort om hyppige sprogfejl
Her handler det om r-problemer
Der findes en række sprogfejl, som vi danskere ofte kommer til at begå, når vi formulerer os mundtligt og på skrift. Det kan være, at vi hverken kan høre eller se fejlene, fordi vores sprogøre ikke er stillet skarpt, eller også er vi måske langt fra sikre på, hvad reglerne for korrekt sprogbrug faktisk er. Pudsigt nok er det omtrent de samme sprogfejl, vi alle begår.
Nutids-r
Hvornår skal mure, køre og lære skrives murer, kører og lærer? Dette er en af de hyppigste grammatikfejl.
R-problemer opstår, når verber (udsagnsord) ender på -re eller -rer, fordi de to endelser ofte udtales ens.
Eksempler på korrekt brug af nutids-r:
Jeg kører på cykel til bageren hver søndag morgen (præsens (nutid)).
Laura lærer om kundepleje og god service på Café Asta (præsens (nutid)).
Agnes murer dagen lang på sin nye havemur i Vanløse.
Huskeregler:
1) Brug nutids-r, hvis du kan indsætte fx cykler i stedet for det verbum, du er i tvivl om:
Nu kører (cykler) det bare!
Hvordan lærer (cykler) jeg både spansk og tysk i 2.g?
Hvorfor murer (cykler) Agnes sin egen havemur, når et stakit fra Silvan er langt billigere?
2) Brug ikke nutids-r, hvis du kan indsætte fx cykle i stedet for det verbum, du er i tvivl om:
Vil du lære (cykle) både spansk og tysk i 2.g?
Helle og Petra kan køre (cykle) den gamle Toyota ned gennem Europa.
Agnes vil mure (cykle) sin havemur færdig i weekenden.
Der er ikke noget at diskutere (cykle). Basta!
R-endelsen på substantiverne
Det hedder en tømrer og en murer, men ikke en tømre og en mure. Hvordan skal man kunne høre forskel, når ord med endelserne -re eller -rer ofte udtales ens?
Eksempler på korrekt brug af r-endelsen i substantiver:
En tømrer arbejder langt mere præcist end en murer.
To harer spiser mere end en hare.
Greta Thunberg græd sine modige tårer over verdens klimaproblemer.
Der er alt for mange myrer i sukkerskålen! Se, en myre kravler på din sukkermad!