Kender du følelsen af at opdage en slåfejl på forsiden af den opgave, som du netop har afleveret på din uddannelse? Ja, det er skide irriterende!
Det er ofte den sidste korrekturlæsning, der ikke bliver til noget pga. tidsmangel, men hvis du er opmærksom på nedenstående oversigt, bliver det mere overskueligt at spotte de klassiske fejl, som vi alle begår.
Når du korrekturlæser, skal du være opmærksom på:
1) slå- og stavefejl i din tekst (vær fx opmærksom på, at Word ikke altid er din sproglige vagthund)
2) nutids-r (indsæt et testverbum som at spise eller at cykle for at høre nutids-r)
3) endelserne -ene/-ende (det er spændende - ikke spændene)
4) hans, hendes, sin (Hr. Petersen tog hans hat og gik. Hvis hat har han taget?)
5) nød/nødt (Chip & Chap var nødt til at dele en nød)
6) masser/massere (Gasolin synger: Masser af succes, og det der hører til. At massere er et verbum)
7) ligge/lægge (Hønen ligger ned og lægger æg)
8) holdt/holdte (Holdt er kort tillægsform af at holde. Holdte findes ikke som verbum)
9) bad/bedte (Bad er datidsformen af at bede. Bedte findes ikke som verbum)
10) ord der skal skrives sammen (sammensatte ord som fx rød kælk/rødkælk, kalve lever/kalvelever)
11) den verbale tid (hold afsnit i samme verbaltid, og undgå spring mellem fx nutid og datid)
12) faste vendinger skal skrives korrekt (som fx "man skal ikke sælge skindet, før bjørnen er skudt" + "du skal tage det med et gran (ikke gram) salt"). Hvis du er i tvivl, så tjek altid ordnet.dk (eller et andet relevant opslagsværk)
Når du korrekturlæser, er det vigtigt at tjekke tekstens sammenhængskraft med fokus på, om...
1) det er tydeligt, hvad de enkelte afsnit vil fortælle læserne
2) der er sammenhæng/overgange mellem afsnittene
3) der er passende/sigende overskrifter til hovedafsnit
Tjek altid om opgaven overholder formaliakrav fx:
- sidetal
- indholdsfortegnelse
- anslag
- kildehenvisninger
- litteraturliste